Revize vyhrazených technických zdvihacích zařízení v návaznosti na rok uvedení do provozu

Upozorňujeme na skutečnost, že v souladu se zákonem č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, ve znění pozdějších předpisů, není oblastní inspektorát práce oprávněn vydávat odborná stanoviska k právním předpisům. Oblastní inspektorát práce poskytuje dle ust. § 4 odst. 2 písm. c) a ust. § 5 odst. 1 písm. j) zákona č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, ve znění pozdějších předpisů, zaměstnavatelům a zaměstnancům bezúplatně základní informace a poradenství týkající se ochrany pracovních vztahů a pracovních podmínek. Oblastnímu inspektorátu práce tedy nepřísluší poskytování konkrétních vysvětlení, rad, návodů a postupů k řešení konkrétních problémů tazatelů ani vydávání stanovisek k obecně platným předpisům na konkrétní případy. Následující sdělení tedy nelze interpretovat jako výklad ani není závazným stanoviskem oblastnímu inspektorátu práce k uvedené problematice. Toto sdělení má pouze informativní charakter a nenahrazuje právní poradenství. Zpracovatel tedy nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které by mohly vzniknout při aplikaci uváděných informací a doporučení v praxi.

K Vašemu dotazu uvádíme, že dle ustanovení § 3 odst. 1 písm. a) nařízení vlády č. 190/2022 Sb., o vyhrazených technických elektrických zařízeních a požadavcích na zajištění jejich bezpečnosti, ve znění pozdějších předpisů (dále též „nařízení vlády 190/2022 Sb.“), jsou vyhrazenými elektrickými zařízeními zařízení, která představují zvýšenou míru ohrožení života, zdraví a bezpečnosti fyzických osob, a to elektrická zařízení pro výrobu, přeměnu, přenos, rozvod, distribuci a odběr elektrické energie a elektrické instalace staveb a technologií.

Dle § 3 odst. 2 písm. d) nařízení vlády č. 190/2022 Sb., vyhrazenými elektrickými zařízeními nejsou elektrické zařízení strojního zařízení, které je považováno za výrobek podle zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále též „zákon č. 22/1997 Sb.“).

Z výše uvedeného tedy vyplývá, že pokud provozované vyhrazené technické zdvihací zařízení (dále jen „vyhrazené zdvihací zařízení“) je jako elektrické zařízení strojního zařízení považováno za výrobek dle zákona č. 22/1997 Sb., není uvedené elektrické zařízení považováno za vyhrazené technické elektrické zařízení (dále jen „vyhrazená elektrická zařízení“) a u uvedeného zařízení se nemusí provádět revize elektrického zařízení, pokud výrobce nestanoví jinak.

Pokud provozované vyhrazené zdvihací zařízení, není jako elektrické zařízení strojního zařízení považováno za výrobek dle zákona č. 22/1997 Sb., je uvedené elektrické zařízení považováno za vyhrazené elektrické zařízení a u uvedeného zařízení se provádí revize elektrického zařízení.

Problematiku lhůt revizí vyhrazených elektrických zařízení řeší ustanovení § 7 odst. 1 nařízení vlády č. 190/2022 Sb. dle uvedeného ustanovení lze vyhrazené elektrické zařízení provozovat, pouze pokud jeho stav byl ověřen v souladu s právními a ostatními předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci provedenou prohlídkou, zkouškou, kontrolou a revizí, které byly provedeny ve lhůtách stanovených řádem prohlídek, údržby a revizí podle odstavce 5, který musí být pro tento účel zpracován.

Dle ustanovení § 7 odst. 5 nařízení vlády č. 190/2022 Sb., se v řádu prohlídek, údržby a revizí pro provoz vyhrazeného elektrického zařízení stanoví

a) jednotlivé úkony prohlídek, zkoušek a údržby, včetně preventivní údržby, s přihlédnutím k požadavkům výrobce jednotlivých vyhrazených elektrických zařízení obsaženým v jejich průvodní dokumentaci, k právním a ostatním předpisům k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a k provozním podmínkám vyhrazených elektrických zařízení,
b) pravidelné intervaly provádění úkonů podle písmene a),
c) způsob evidence výsledků prohlídek, zkoušek, údržby a evidence zjištěných a odstraněných závad při provozu a údržbě vyhrazeného elektrického zařízení,
d) lhůty revizí v souladu s přílohou č. 4 k tomuto nařízení.

V problematice průvodní a provozní dokumentace u vyhrazených technických zařízení vycházíme z ustanovení § 20 zákona č. 250/2021 Sb., o bezpečnosti práce v souvislosti s provozem vyhrazených technických zařízení a o změně souvisejících zákonů (dále též „zákon č. 250/2021 Sb.“). Není-li, dle ustanovení § 20 odst. 4 zákona č. 250/2021 Sb., průvodní dokumentace nebo provozní dokumentace k vyhrazenému technickému zařízení k dispozici, stanoví rozsah kontroly zařízení provozovatel místním provozním předpisem k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.

Problematiku průvodní a provozní dokumentace u nevyhrazených technických zařízení řeší nařízení vlády č. 378/2001 Sb., kterým se stanoví bližší požadavky na bezpečný provoz a používání strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí (dále též „nařízení vlády č. 378/2001 Sb.“). Dle ustanovení § 4 odst. 2 nařízení vlády č. 378/2001 Sb., musí být zařízení vybaveno provozní dokumentací. Není-li dle ustanovení § 4 odst. 1 nařízení vlády č. 378/2001 Sb. výrobce znám nebo není-li průvodní dokumentace k dispozici, stanoví rozsah kontroly zařízení zaměstnavatel místním provozním bezpečnostním předpisem. Provozní dokumentace musí být uchovávána po celou dobu provozu zařízení.

Provoz vyhrazených i nevyhrazených technických zařízení se řídí výše uvedenými předpisy, nehledě na rok jejich výroby.

Závěrem si Vás dovolujeme informovat o tom, že v případě občanskoprávního sporu, kdy mohlo dojít k porušení právních povinností nebo zásahu do soukromých práv jednou stranou vůči druhé, se lze individuálních nároků domáhat pouze žalobou u příslušného soudu.

Ing. Václav Hovorka
vedoucí oddělení inspekce
Oblastní inspektorát práce pro Moravskoslezský kraj a Olomoucký kraj

Příloha

Související články